måndag 7 mars 2011

Gravt modifierad saltimbocca


Ännu en dålig bild som får mig att längta efter dagsljus om kvällarna för att fota mat i...

Förra veckan läste jag det här receptet på förenklad saltimbocca, och tyckte att det var fiffigt. Sedan gick jag efter "man-tager-vad-man-haver"-principen och bytte ut kalvfärs och lufttorkad skinka mot skinkfärs och kotlettbacon. Salviablad har jag i frysen, de växte i vår förra trädgård på en härdig planta som jag då och då saknar intensivt. Sedan byggde jag på receptet med vitt vin och tomat, eftersom jag tycker att dessa funkar toppen med salvia. Få ingredienser - urgod middag!

Skinkfärsrullar i tomatsås med vitt vin och salvia
4-5 port

600 g skinkfärs (eller fläskfärs)
salt och svartpeppar
2 pkt kotlettbacon (eller vanligt bacon)
20 färska (eller frysta) hela salviablad + 1 msk hackade
olivolja
1,5 dl vitt vin
1 burk hela tomater (en bra sort, t ex Mutti)

Krydda färsen med salt och svartpeppar. Rulla den till små avlånga bollar, lägg på ett salviablad på varje, och rulla in dem i kotlettbacon. Bryn rullarna runtom i olivolja i en stekpanna som rymmer alla samtidigt. När de har fått fin färg, tillsätt vin, tomater (klipp dem i småbitar direkt i burken) och hackad salvia, och låt puttra utan lock i 15-20 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera med pasta om du inte är kolhydratskeptiker som jag, annars bara med sallad och grönsaker. Kokta vita bönor hade förmodligen varit väldigt gott till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar