tisdag 29 mars 2011

Subtil soppa

Halleluja - kvällsmat i dagsljus!

Den här soppan gör inget väsen av sig, men ibland är lågmäld mat precis vad man behöver. Trion citron, salvia och vitlök är en gammal favorit hos mig.

Jag fintärnade en rejäl morot, en dito palsternacka, en halv zucchini och en liten vitlöksklyfta, och lät dem svettas en stund i olivolja. Därefter tillsatte jag en liter vatten, 1 msk lantbuljong och 1 msk finskuren salvia. (Mängden beror på vilken slags salvia man har tillgång till, min var fryst och hade några år på nacken, har du färsk frilandsodlad så ta lite mindre. Har du bara torkad så ta ännu mindre.) Det hela fick koka i 10 minuter, därefter tillsatte jag en burk väl sköljda borlottibönor och 1,5 msk pressad citron. När bönorna var varma tog jag undan en portion till mig (bilden), och tillsatte sedan 1 dl smala soppnudlar i soppan som fick koka 5 min till. Så fick barnen pastasoppa och jag fick en kolhydratsnålare variant - perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar