onsdag 16 juni 2010

Kostfunderingar

Det där med mat... Jag har testat GI/LCHF tidigare, och blivit helt övertygad om att det är min melodi när det gäller att gå ner i vikt. Och det vill jag. Just nu är jag inne på fjärde veckan relativt strikt LCHF, med undantag för någon bjudfika och fredagsglass här och där. Ett par tre kilo ner har det blivit.

Men.

Det är faktiskt rent utav sorgligt att leva helt utan bröd, och det blir faktiskt för krångligt att alltid oroa sig över om det finns något man kan äta när man går ut och äter, blir bortbjuden, åker på semester etc. Jag har därför bestämt mig för att det får vara tillräckligt att utgå ifrån LCHF de måltider jag själv styr över, det är ändå de flesta. Vår hemgjorda fredagsglass tänker jag unna mig, och när rabarbern är som finast måste man kunna äta en bit paj. Sedan tänker jag naturligtvis vara så smart som möjligt när jag faktiskt äter något kolhydratrikt, inte fläska på med mackor och pasta t ex. Viktnedgången kommer inte att bli lika rask som på strikt LCHF.

Om inte...

... jag lyfter häcken ur soffan och ägnar lite tid åt motion. Det var ett tag sedan. Och det är inte det att jag hatar att träna, men som heltidsarbetande småbarnsförälder är det inte helt okomplicerat att få tid. Prioriteringsfråga, jag vet. Men jag har ett stort hus att ta hand om, en trädgård som jag gärna ägnar mig åt men som ändå är eftersatt. Och jag är trött på peachy kommentarer från dem som aldrig varit i min situation.

Från och med augusti kommer jag att jobba halvtid. Det är inte mitt eget val, men det kommer att underlätta livet en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar