tisdag 22 juni 2010

Frukost

Jag har kört LCHF-grejen rätt strikt i drygt fyra veckor nu. Det funkar hur bra som helst. Visst har jag gjort undantag, som när man är bortbjuden och när vi i familjen gör vår egen fredagsglass, men jag har ändå gått ner över 4 kg. Helt ok.

Till frukost är det absolut enklast att äta ägg i någon form. Jag behöver mat snabbt när jag går upp, annars får jag en blodsockerdipp (eller vad det är) ungefär 10-15 minuter efter jag har vaknat. Typ när man har duschat klart, men inte pillifixat klart med handduk, bodylotion och kläder. Alltså tar det också för lång tid att koka ägg på morgonen, men det är ju lätt fixat på kvällen - om man kommer ihåg det, vill säga. Stekta ägg eller äggröra gör jag ibland, men jag känner visst motstånd mot stekos klockan sex på morgonen.

Men häromdagen kom jag på vad en kompis har talat så varmt för på Facebook för ett par månader sedan - äggmjölk! En "mjölk" på smör, ägg, kokande vatten och någon smaksättning som mixas med stavmixer - klockren frukost. Går snabbt att göra, kan intas uppkrupen i soffan utan krångliga bestick, blir lagom drickvarmt direkt, och mättar lätt fram till lunch. Sjukt bra. Det finns många variationer på nätet på proportioner och mängder, men ingredienserna är desamma. Så här gör jag:

Äggmjölk
1 port

25 g smör
2 ägg
smaksättning, tex snabbkaffepulver, kanel, kardemumma, vaniljpulver...
2 dl kokande vatten

Smält smöret direkt i mixerbägaren, i mikron. Tillsätt äggen, smaksättningen och häll över vattnet. Stavmixa ett par sekunder. Klart!

2 kommentarer:

  1. absolut beundransvärt - ett föredöme! har själv 10-15 k att ta bort... minst!
    slarv med motion och gotter...
    måste ta mig själv i kragen men sommargrill o fyll är svåra kompisar som lurar en in på fel väg...

    SvaraRadera
  2. Haha, hopplöst med luriga kompisar ;-)!

    SvaraRadera