måndag 4 april 2011

Kirskål x 2

Nu pågår den unika och korta period då jag betraktar kirskålen som en tillgång i trädgården. Den tittar upp med små späda blad, ett här och ett där, och eftersom det är långt tills man kan börja skörda annat ätbart (ok, nässlorna kanske börjar komma) så kan jag gå där och plocka några deciliter och känna att odlingssäsongen äntligen är igång. Sedan säger det "pang", och rabatterna är täckta med en grön massa, och jorden är full av vita svårrensade rötter... Men nu! Oj, så trevliga de är, de små bladen! Plocka de som fortfarande är blanka, de är färskast.

Jag lagade ett grönsaksfräs på morot, zucchini, purjo och vitlök som fick fräsa i smör tills allt var mjukt. Sista minuterna fick ett par nävar späda kirskålsskott åka med. Till detta, längst bak i bild, lagade jag kycklingfiléer som jag tillagade och piffade så här:

Kycklingfilé med bacon-senap-kirskålsvinägrett
4 port

3 stora kycklingfiléer
salt och svartpeppar
smör att steka i
1 pkt bacon
1 tsk dijonsenap
2 msk hackad späd kirskål
1 msk rödvinsvinäger
2 msk kallpressad rapsolja
salt och svartpeppar

Bryn kycklingfiléerna i smör ett par minuter på varje sida. Låt dem sedan gå klara i ugn, 200 grader. Det tar ca 15 min för riktigt stora filéer. Skiva filéerna och lägg upp på ett fat. Strimla och stek baconet, och blanda det sedan med senap, kirskål, vinäger och rapsolja. Salta och svartpeppra. Skeda vinägretten över kycklingen. Mums, tyckte till och med köttskeptiske 5,5-åringen! Här är en annan gammal kirskålsfavorit, testa gärna den också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar