onsdag 29 februari 2012

Långlagad karré med mixad rotfruktssås


Det här med att låta middagen laga sig själv medan man är på jobbet är ju väldigt smidigt, faktiskt. I går kväll skalade jag en stor palsternacka, en stor sötpotatis, ett par gula lökar och några vitlöksklyftor. Delade ner allt i stora bitar och lade i en burk i kylen. Imorse la jag ett stycke ordentligt örtsaltad och pepprad fläskkarré i en stor gryta tillsammans med grönsakerna, ett par burkar Mutti-tomater, lite lagerblad och enbär och en skvätt vitvinsvinäger. På med locket, in i ugnen på 100 grader. 10 minuters arbetstid på morgonen. 10 timmar senare kommer man hem från jobbet till ett ljuvligt doftande kök, och kan ha middagen klar på mindre än en halvtimme. Jag tog upp köttet, delade isär det med ett par gafflar, stavmixade såsen (utan lagerblad) tillsammans med en rejäl klick creme fraiche. Smakade av med salt, peppar och lite honung. Lite chili också, förresten.

Sedan serverade jag hela härligheten med pasta till make och pojkar, och mixad vitkål till mig själv. Så gott! Och barnen äter palsternacka och sötpotatis utan att ha en aning om det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar