söndag 5 februari 2012

Lax och kålrotssallad

Det här är en bit lax under ett täcke av riven sötpotatis, creme fraiche, färsk ingefära och limeskal. Inte mitt recept, utan lagat ur Caroline Hofbergs bok Citrusköket. Jag är lite försiktig med att återge recept ur kokböcker, även om jag vet att man får, så länge man anger källa och inte skriver av ordagrant. Detta inlägget handlar sålunda främst om den trevliga kålrots- och rättikasalladen som jag själv hittade på (dock är dressingen kraftigt inspirerad av den som föreslås till salladen i boken). Framför allt var det kombinationen som var lyckad - ingefärsstinget i laxtäcket till limejuicen och vitlöken i salladen.

Krispig sallad med kålrot och rättika
ca 5 dl kålrotsstrimlor
2-3 små rättikor, rivna (kanske 1 dl)
1 msk pressad lime
1 msk fisksås
1/2 msk rapsolja
1/2 msk sesamolja
1/2 tsk råsocker
1 riven liten vitlöksklyfta
1 nypa torkad chili (mängden beror förstås på hur stark chilin är och hur starkt du vill ha det)

Blanda lime, fisksås, olja, socker, vitlök och chili, och häll det över de strimlade grönsakerna. Vänd runt och servera till laxen. (Till fyra portionsbitar lax blir det lagom att blanda en stor riven sötpotatis, rivet skal av en lime, 2 dl creme fraiche, 1 msk färskriven ingefära, 1/2 krm cayennepeppar och lite salt. Salta laxen och pressa över lite limesaft innan du lägger på sötpotatisröran. Kör i ugn tills laxen är klar, ca 20 min i 200 grader.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar