måndag 2 maj 2011

Havre och sötpotatis



Jag har fallit ur bloggandet en smula. Synd, för jag lagar en massa god mat om jag får säga det själv. Och det får jag ju. Som det här till exempel, grillad kyckling med en sjukt god havre- och sötpotatissallad, eller vad man ska kalla det. Jag är kinkig med mina kolhydrater, har gjort slut med pasta och ris för gott tror jag. Matvete sägs vara ett bra alternativ, men har man raffinerat till en produkt ner till 12 minuters koktid så tror jag inte att det är så långsamma kolhydrater längre. Så mycket bättre då med Saltå Kvarns hela havre, som man först blötlägger i 3 timmar, sedan rostar i ugnen 1-2 timmar för att slutligen koka 10 min och eftersvälla en timme till. Det tar sin tid, men tjena vad bra det blir. Perfekt mjuktuggig konsistens, precis i min smak. Sedan vill jag inte sätta i mig några jättemängder per portion av den här havren heller, utan blandar gärna upp dem med en massa stekta grönsaker, som här - sötpotatis, zucchini, soltorkade tomater och lök. Busgott. Såsen? Minns inte, men förmodligen turkyoghurt, majjo och en driva gräslök.

2 kommentarer:

  1. Korngryn äter vi en del. dvs hela kokta korngryn inte gröt. Gottgott Etta

    SvaraRadera
  2. Jag har en förpackning korngryn i skåpet, köpte den efter att jag läst någonstans att de har GI 30. Låter lite för bra för att vara sant, så bäst att inte kolla upp det ;-)... Ska provlagas inom kort!

    SvaraRadera