onsdag 20 oktober 2010

Low-carb-gröt

Mikkan skriver oerhört klokt om kostvanor och förhållningssätt till mat. Jag tänker väldigt liknande, men tar mig aldrig tid att formulera mina tankar för någon annan än mig själv, i huvudet. Så jag länkar istället. Det här är ett jättebra inlägg om kolhydrater och hur low-carb inte måste innebära no-carb. Dessutom innehåller det ett finfint recept på frukostgröt som jag har ätit hela veckan. Jag har druckit många frukost-smoothies de senaste veckorna, men nu när det börjar bli kallt och ruggigt ute känns en varm gröt med lagom tuggmotstånd helt rätt på morgonen. Mikkans variant innehåller hackade mandlar, men jag har använt valnötter istället, helt enkelt för att jag inte har orkat hacka mandlar vid kvällens blötläggning utan har brutit ner lite valnötter istället. Så här:

Low-carb-gröt
1 port

1 msk solrosfrö
1 msk pumpafrö
1 msk dinkelflingor (jag har även testat med rågflingor, gott!)
1 msk helt bovete
10 sönderbrutna valnötskärnor
1 torkat fikon eller aprikos, klippt i småbitar
1 dl vatten
1 msk linfrö
lite salt
1/2 dl vatten
1 ägg

Blötlägg solrosfrö, pumpafrö, flingor, bovete, nötter och fikon i 1 dl vatten över natten. Häll över alltihop i en gryta och tillsätt linfrö, salt och 1/2 dl vatten till. Låt koka ihop till en gröt. Knäck i ett ägg och rör runt. Servera med kanel och mjölk, bitar av äpple eller päron är också jättegott i.

1 kommentar:

  1. du är ju för gullig, fint att fler för gröten vidare. Low carb inte lika med no carb, känns som ett sunt förhållningssätt till mat du har! :)

    SvaraRadera