lördag 9 oktober 2010

Pastafri lasagne


Igår hade jag en beställning på lasagne från äldsta sonen. Samma dag hade jag fattat beslutet att skärpa till mitt kolhydratintag en aning, det har blivit lite mycket korvbröd och annat på sistone. Således fick det bli två lasagner - en med pastaplattor och en med en massa grönsaker. Faktum är att jag hade nog föredragit grönsaksvarianten i vilket fall som helst, men se det hade inte barnen...

Så här gjorde jag, se det som en skiss:

Lasagne med zucchini, grönkål och feta

Gör en enkel köttfärssås (köttfärs, lök, tomater på burk, lite balsamvinäger, salt och peppar). Koka minst en halvtimme, den ska inte vara för såsig.

Gör en vanlig bechamelsås, krydda med lite muskot.

Grovhacka några grönkålsblad. Stek i smör med några vitlöksklyftor och en liten strimlad chili tills kålen börjar mjukna, kanske tio min. Lägg i några nävar grovstrimlad spenat, och låt den sjunka ihop. Salta och peppra.

Skär en zucchini i smala skivor på längden. Skiva även ett pkt fetaost tunt.

Varva köttfärssås, bechamel, zucchini, grönkålsfräs, feta och bechamel i en ugnsform. Ha bechamelsås som översta lager. Grädda i 200 grader, 25-30 min. Dra några extra varv med svartpepparkvarnen vid bordet.

2 kommentarer:

  1. Lät ju riktigt spännande, vad gott med grönkål i, det måste jag också prova! :)

    SvaraRadera
  2. Grönkålen var en höjdare i, faktiskt!

    SvaraRadera