fredag 21 januari 2011

Blodapelsinglass


Glass - det har väl ingen plats i de nya strikta matvanorna? Nix, egentligen inte, men vi har fortsatt med fredagsglassen i familjen, och efter att ha konstaterat att jag faktiskt går ner i vikt på halvfarten så har jag sedan ett par veckor valt att äta en liten klick hemmagjord glass till dessert på fredagar. Men en liten klick är precis vad det blir - min självdisciplin har aldrig tidigare skådat dessa höjder. Planering is the shit.

På bilden ovan syns dagens portion, en riktigt smarrig blodapelsinglass med mörkt muscovadosocker, toppad med rå kakaokross från Råvarubutiken. Jag har experimenterat lite med sirap i glass-smeten och tror att jag är något på spåren. Konsistensen blir riktigt bra.

Blodapelsinglass med mörkt muscovadosocker

3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 msk honung
2 blodapelsiner
1 krm vaniljpulver
4 äggulor
0,75 dl mörkt muscovadosocker
0,75 dl vit sirap

Häll vispgrädde, mjölk, honung, det rivna yttersta skalet av blodapelsinerna samt vaniljpulvret i en kastrull och koka upp under omrörning. Vispa äggulor med socker och sirap i en bunke tills det blir ljust och fluffigt. Häll på en del av den kokta gräddblandningen i bunken under vispning, och häll sedan tillbaka alltihop i kastrullen. Värm under omrörning tills smeten tjocknat, den får inte börja koka. Pressa till sist saften från blodapelsinerna och blanda ner i kastrullen. Sila smeten, låt svalna och kyl över natten. Kör sedan i glassmaskin, och låt frysa ytterligare några timmar. Kalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar