fredag 28 januari 2011

Middag für alle


Barn kan ha bestämda uppfattningar om vad de gillar och inte gillar, och enligt såväl riktiga som självutnämnda experter så ska man ju inte laga särskild mat till barnen. Det gör jag inte heller, eller är det kanske det jag gör när jag lagar särskild mat till mig själv? Jag vill ha mat som jag gillar och som är nyttig, och jag vill att killarna ska ha mat som de gillar och är nyttig. Men vi gillar inte samma saker, och dessutom kan det som är helt ok ur nyttighetssynpunkt för dem vara mindre nyttigt för mig. Så då kan det bli såhär - lite olika skålar ställs fram på bordet, och så får man kombinera som man vill.

Den här dagen blev det stekt (opanerad) torskfilé, högst upp till höger i bild. Sedan potatis till barn och make (lilla grytan), sallad, tomater, ärtskott, råmixad palsternacks-"bulgur", mangold (stora traktörpannan), vit creme fraichesås, och en paprika-cashew-dill-röra (längst ner i bild). Barnen gillar den vita såsen till fisken, men tittar skeptiskt på den goda paprikaröran. Mangolden gillar bara jag och maken, medan ena killen gärna tar lite av palsternackan. Alla får en schysst sammansatt middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar