tisdag 24 augusti 2010

Chokladglass för vuxna


I fredags var det min tur att bestämma glass-smak, och då tyckte jag att det var dags för choklad. Hur gott som helst, bara rätt upp och ner, men när man nu ändå ska göra sin glass själv så kan man ju liksom skruva upp smaken till ännu lite godare än hur gott som helst! Ungefär där låg min ambitionsnivå, så förväntningarna var ju rätt höga, om man säger... Någonstans i bakhuvudet låg ett recept som jag läst hos Rebecca, där det ingick balsamvinäger. Jag letade upp det och såg att hon även hade smaksatt sin chokladglass med kaffe och citronzest. Håhåjaja, det där måste ju helt enkelt testas! Jag använde samma smaksättning, men använde mig av lite mer ägg och socker. Resultatet blev riktigt bra, en vuxen chokladglass som liksom är mer än en chokladglass. Originalreceptet finns här, jag gjorde så här:

Chokladglass för vuxna
4-5 port

2 msk + 1 dl ljust muscovadosocker
2 msk balsamvinäger
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
1 tsk snabbkaffepulver
2 krm vaniljpulver
15 g kakao
en nypa salt
rivet skal av 1/3 citron
5 äggulor
20 g finhackade pistagenötter
30 g finhackad mörk choklad

Koka ihop 2 msk muscovadosocker med balsamvinäger till en sirapsliknande konsistens. Blanda i grädde, mjölk, kaffepulver, vaniljpulver, kakao, salt och citronskal och koka upp. Vispa äggulor med 1 dl muscovadosocker ljust och fluffigt i en annan bunke. Häll på en del av den heta gräddblandningen under vispning, och häll sedan tillbaka alltihop i kastrullen och vispa tills det tjocknar (över så stark värme du vågar, det får inte koka). Sila smeten, låt svalna, kyl över natten och kör sedan i glassmaskin. Varva smeten med hackade nötter och choklad och frys ett par timmar till.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag ramlar nästan av stolen! Får man äta glass kl 9.37 en torsdag fm? Jag vill, vill, vill!

    SvaraRadera
  2. Oh ja, absolut. Man ska lyssna på vad kroppen vill ha, jajamen ;-)!

    SvaraRadera