måndag 2 augusti 2010

Korvpytt och potatissallad


Kvällens middag ovan var apselut busgod. Man skulle kunna hitta på en liten historia om att korvpytten till vänster var planerad och genomtänkt, men då hittar man som sagt på. Istället gjorde jag som vanligt, stack in huvudet i kylen och plockade ut det som hade kortast förväntad livstid kvar, och lagade något av det. Korven är av sorten Domaca (balkan-bondekorv), en sådan där jätteköttig rätt hård variant. Steker man sådana rätt upp och ner blir de lite jobbiga att äta tycker jag, man skär för stora bitar och det blir tungt att tugga. Skurna i skivor får de en massa extra mumsig stekyta, och dessutom ger de smak åt grönsakerna om man steker alltsammans tillsammans. Jag hade fänkål, gul zucchini och en halv chilifrukt som var närmast döden, och alltså fick göra korven sällskap i pannan. Blev hur bra som helst! Jag steker på korven först, och sänker sedan värmen när jag kör i grönsakerna och låter dem sedan puttra tillsammans ganska länge. Krispiga grönsaker kan vara lite överskattat, tycker jag. Mjuka, nästan mosiga och korvsmakande är väl så bra.

Potatissalladen till höger innehåller en massa creme fraiche som jag hade i kylskåpet, för bäst-föredatumet var ju inte förrän i augusti... hoppsan, det har visst blivit just augusti. Potatissallad alltså, förutom creme fraichen också med majjo, dijonsenap, skånsk senap, salladslök, vitvinsvinäger och småtärnad gurka. Salt och peppar förstås. Brilliant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar