onsdag 11 augusti 2010

Lax med inspiration från öster

Nu är det som roligast med grönsaker. Grönsakshandlaren på torget hade jättefina svenska vaxbönor, och så har vi ju vår egen runda gurka (längst ner till höger på bilden).

En flaska sesamolja har stått och blängt på mig från sin plats på köksbänken, men jag har inte haft någon Asien-inspiration på länge. Den här gången fick maten lite asia-touch i allafall, laxen är stekt i rapsolja och lite sesamolja, och grönsaksfräset till vänster (som ska steka på svag värme i minst 20 minuter!) smaksatte jag med en tumme riven ingefära mot slutet, och strödde över lite furikake (en japansk smaksättare med sesamfrön, alger och shiso).

Till barnen kokte jag ris också, men de åt inte så mycket, så jag får försöka hitta på något kul med resterna. Och äta dem själv också, förmodligen. Hur det går med motionerandet (som skulle kompensera mitt kolhydratintag)? Nja... inte så bra, typ. Borde börja cykla till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar