söndag 15 augusti 2010

Hallonripplad citronglass


Varje fredag gör vi glass i glassmaskinen, och turas om att välja smak. Den här gången var det 7-åringens tur, han ville ha citronglass ripplad med hallonsås. Ett av hans bättre val, måste jag säga.

Jag är väldigt nöjd med mitt grundrecept på glass, så nu använder jag det hela tiden, och lägger till smaksättning. Ska vi äta glassen på fredagkvällen, så gör jag glass-smet och ev sås/sylt/coulis på torsdag kväll, och så får det stå i kylen och bli riktigt kallt till det är dags att köra glassmaskinen på fredagsmorgonen. Lite pyssel och planering alltså, men helt klart värt besväret!

Hallonripplad citronglass
4 port

Glass-smet
3 dl gammeldags mjölk, eller 3%
3 dl vispgrädde
1 msk honung
2 citroner
1 tsk gelatinpulver eller 1 blötlagt gelatinblad
5 äggulor
1,5 dl råsocker
1 krm ekologiskt vaniljpulver

Hallonsås
250 g frysta hallon
0,5 dl råsocker

Koka upp mjölk, grädde och honung tillsammans med det rivna skalet av citronerna. Rör sedan i gelatinpulvret eller det urkramade gelatinbladet. Under tiden som mjölkblandningen kokar upp, vispa äggulorna med råsocker och vaniljpulver ljust och luftigt. Häll en del av den varma mjölkblandningen över äggvispet under fortsatt vispning, och häll sedan alltihop tillbaka i kastrullen. Fortsätt vispa och värm (ev över vattenbad, men jag kör direkt på plattan) tills smeten tjocknar. Rör sist i den pressade saften från citronerna. Sila smeten, för att få bort citronskalen och ev gelatin-"klumpar".

Koka ihop hallon och råsocker till en sylt. Passera sedan genom en sil, så att såsen blir slät. Kyl glass-smet och sås över natten.

Kör citronglass-smeten i glassmaskin. För över den i lämplig burk eller bunke, och varva glasslager med hallonsås. Frys några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar