tisdag 24 augusti 2010

Havtorns- och aprikosmarmelad

Att besiktiga bilen kan vara en lite småtråkig upplevelse, särskilt om det visar sig att saker man inte ens visste fanns har gått sönder. En positiv sak med bilbesiktningen, åtminstone i Lomma, är att det växer en massa havtornsbuskar längs vägen som leder dit. De är ett elände att plocka, men är ju så sjukt nyttiga så att jag tänkte att det kunde vara värt ett försök. Det tog en halvtimme att plocka 2 dl, och då var dessutom huden på mina händer perforerad både här och där. Men marmeladen blev så bra att jag tänker göra om det! Jag hade tänkt blanda ut dem med äpplen, men så fick jag syn på jättefina mogna aprikoser på Willys och tänkte om. Det blev en strålande kombo, alldeles särskilt tillsammans med fröknäcket i inlägget nedanför.

Havtorn- och aprikosmarmelad
ca 1 "honungsburk"

150 g havtorn (2-2,5 dl)
250 g aprikoser (5-6 st)
200 g råsocker (eller vanligt socker för all del...)
1/2 tsk röd melatin

Koka ihop havtorn, aprikoser och socker i några minuter. "Stompa" lite med potatisstöt eller något, för att havtornen ska gå sönder. Tillsätt melatin blandat med lite socker, och koka ett par minuter till. Skumma, och häll upp på varm burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar