fredag 17 september 2010

Bästa fredagsmaten


Lasagne har jag bloggat om förut, det finns ett par varianter i receptregistret. Idag gjorde jag det lite enklare för mig och lagade en lösare köttfärssås med creme fraiche i, istället för att göra både köttfärs- och bechamelsås. Fast såvärst snabblagat blev det ändå inte, jag hackade ner ett gäng grönsaker i såsen, och dessutom anser jag inte att man ska kompromissa med koktiden i en riktigt god köttfärssås. Bacon vill jag också ha i. Och vin. Och god ost förstås, idag blev det pecorino och mozzarella.

Lasagne med en massa goda grönsaker och ost
6 port

5-6 torkade tomater + 1 dl kokande vatten
1 pkt bacon
1 purjo
1-2 stjälkar selleri
2 vitlöksklyftor
1 bit zucchini, kanske en hel liten eller en bit av en större
1 morot
olivolja
800 g nötfärs
2 msk tomatpuré
3 dl rött vin
1 burk finkrossade tomater (Mutti är bra)
2 dl creme fraiche
2 msk hackad färsk rosmarin
180 g pecorino-ost
500 g mozzarella (finns i "korv-form" från Wernerssons)
salt och svartpeppar
lasagneplattor

Blötlägg tomaterna i kokhett vatten i 10-20 min. Strimla baconet och skär alla grönsaker i små tärningar. Fräs baconstrimlorna i lite olivolja, och tillsätt grönsakerna i pannan när baconet börjar få färg. Bryn grönsaker och bacon tillsammans en stund. Krama vattnet ur tomaterna (spara vattnet!), strimla dem, och blanda ner i pannan. Stek köttfärsen i en annan stekpanna. När den är genomstekt och smulig, tillsätt tomatpuren och blanda runt. Stek någon minut till. Blanda nu samman köttfärsen med grönsakshacket i en traktörpanna eller gryta. Tillsätt tomatvattnet och vinet, och låt det mesta koka in. Häll sedan på tomatkross och creme fraiche, och låt koka ca 20 min. Smaka av med salt och rejält med svartpeppar.

Riv pecorinon och skiva mozzarellan. Varva köttfärssås, plattor och ost i en smord form, sås först och ost sist. Grädda i ugn såsom anges på platt-paketet, ca 30 min i 225 grader. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Alltså du är ju en gud i köket. Även detta måste jag prova.

    SvaraRadera
  2. Alltså du är ju rätt sjukt bra i köket själv ;-)

    SvaraRadera