onsdag 1 september 2010

Hur man tar hand om en knöl som kanske är en majrova


I Mossagårdslådan som kom förra veckan skulle det finnas en majrova. Jag tyckte mest att den såg ut som en kålrot, men så var jag förstås inte heller hundra på hur en majrova egentligen ser ut. En bildgoogling senare hade jag lärt mig att en majrova ofta är liksom rosa längst upp och har vitt "fruktkött", men att den också kunde se ut lite som en kålrot. Jahaja.

Jag skulle i allafall laga till den idag, hade jag tänkt, och när jag hade skalat och tärnat den och dessutom sniffat lite på den var jag helt säker på att det faktiskt var en kålrot. Sedan smakade jag den och blev osäker igen. Smaken var mycket mildare än den brukar vara hos kålrötter. Nåja, jag gjorde som jag brukar göra med kålrötter - bräserar dem mjuka med lite syra, lite sötma och lite piff. Vad det nu än var, så blev det gott. Kanske var det en majrova, men det här tillagningssättet funkar fint för kålrötter också.

Fänkåls- och citronbräserad kålrot. Eller majrova.
2 port (om enda tillbehör till kött/fisk, annars 4)

1 stor kålrot (eller majrova)
en rejäl klick smör
saften av en citron
1/2 tsk fänkålsfrön
1/2 tsk salt
1 msk honung
vitpeppar
finskuren slätbladig persilja

Skär kålroten i cm-stora tärningar. Stek dem en stund i smör i en traktörpanna utan att de får ta färg. Tillsätt citronsaft och mortlade fänkålsfrön, och låt bräsera under lock tills de är mjuka, kanske 15 min. Smaka av med salt, honung och vitpeppar. Rör ner persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar