fredag 24 september 2010

Upptäckter

Idag har jag haft två aha-upplevelser. Båda handlade om nya trevliga sätt att använda råvaror. Båda involverade en mixer. Ingen av dem hamnade på bild, tyvärr...

Först ut - granatäpplet. Jag gillar smaken, men ogillar att tugga på kärnorna. Det gnisslar liksom i tänderna, funkar inte i munnen helt enkelt. De är snygga att strö över grejer, men en frukt innehåller för många kärnor för att bara ha att dekorera med. Lösningen hittade jag i boken "Raw Food" av Erica Palmcrantz. Mixa, sila och drick. Galet gott, och riktigt lyxigt till frukost. Två granatäpplen ger ett glas juice.

Sedan - pumpa! Jag köpte en hokkaidopumpa i lördags på bondens egen marknad, mest för att den såg så fin ut och jag inte kunde låta bli. Jag hade tänkt göra soppa på den, men egentligen smakar ju inte pumpasoppa så himla mycket. Sedan började jag fundera på pumpapuré och googlade lite, och kom fram till att det förmodligen var godare att ugnsbaka pumpan än att koka den. Så då gjorde jag det, halverade pumpan, gröpte ur kärnorna och körde halvorna i ugnen på 200 grader i en halvtimme. Lät dem svalna lite, gröpte sedan ur köttet och mixade med en hel del smör och en hel del creme fraiche. Salt och peppar och busgott blev det! Så kan man göra med en pumpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar