söndag 5 september 2010

Bondens egen marknad på en pizza

Igår var en strålande vacker dag. Jag började med en tur på bondens egen marknad i Malmö, köpte finfina grönsaker och tänkte att här har jag ingressen till mitt nästa blogginlägg, dvs det här. Solsken, fantastiskt septemberutbud på marknaden, och så något gott recept som innehöll några av mina fynd.

Några barnfotbollsmatcher senare kom jag hem och skulle just sätta igång att laga mat, då jag upptäckte grannens katt i vårt vardagsrum. Denna katt tillhör inte mina favoriter eftersom han är elak mot mina katter, och dessutom använde vår garageuppfart som toalett hela vintern. Alltså jagade jag ut honom, men han var inte smart nog att ta sin tillflykt mot dörren, utan hoppade upp i fönstret, rev ner en av mina finaste blomkrukor som förstås gick sönder, blev rädd och hoppade upp i nästa fönster, varpå jag tämligen bryskt grep tag i honom för att helt sonika kasta ut kattj...n. Då bet han mig djupt i båda händerna, och när jag äntligen har fått ut kattskrället satt jag bara och skakade en lång stund med ordentligt djupa hål i händerna.

Tur då att jag redan hade bestämt mig för true comfort food till middag: pizza. Deg och tomatsås är desamma som i det här inlägget, och räcker till två plåtar. Vi gjorde en plåt till barnen med räkor, ananas, curry och jordnötter (vi delar inte riktigt pizzasmak, jag och barnen...). Det här receptet gäller den andra - goda - plåten.


Septemberpizza
fyllning till 1 plåt

200 g kantareller
smör
1 zucchini
1 silverlök
1 vitlöksklyfta
örtsalt
svartpeppar
1 pkt bacon
350 g riven västerbottenost

Kavla ut degen tunt, bred på tomatsås. Gör fyllningen såhär: Riv kantarellerna i bitar, stek dem mjuka i smöret (låt vätskan koka ur först). Skär 2 mm tunna halvmånar av zucchini och lök, och låt dem bli mjuka i svamppannan. Riv i vitlöken. Salta och peppra. Strimla och stek baconet i en annan stekpanna. Lägg det mesta av osten underst på pizzan, sedan svamp-zucchini-lök-blandningen och bacon, och lite ost överst. Grädda i 250 grader, ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar