måndag 3 november 2014

Mot Mora!

Jo, det var ju det här med att jag ska åka Vasaloppet 2015... Så blir det, närmare bestämt Öppet Spår måndagen den 2 mars. 4 månader kvar alltså, och under den tiden tänkte jag dokumentera min träning och annat som kan kännas relevant. Mest för mig själv, men skulle någon vilja läsa och skriva en peppig kommentar så blir jag förstås glad!

Jag jobbar heltid och stillasittande, har två barn som ska skjutsas hit och dit, så några enorma mängder tid för träning finns inte. Därför har jag gjort en slags grundplan för tre kvalitetspass i veckan, det är helt enkelt vad jag kan få till. Jag tänker att jag behöver:

- Bättre kondition
- Starkare mage, rygg, axlar och triceps
- Grenspecifik träning
- Bli van vid att utsätta kroppen för långvarig belastning

Alla punkterna ovan tillgodoses med rullskidåkning nu, och längdskidåkning när jag har tillgång till snö. Men tyvärr är det svårt (omöjligt) att hinna med långpass i veckorna, och dessutom är jag lite osäker på att rullskida när det är mörkt ute. Alltså blir det rullskidor på helgen, så långt jag orkar och har tid med. Övriga två pass blir styrka och/eller löpning, typ intervaller eller backträning. 

Idag har jag varit med på ett instruktörslett styrkepass utomhus med fokus på bålen. Galet skönt att kunna träna ute i 13 plusgrader i november!

1 kommentar: